職人
interview
4

不器用な方がいい。
その方が一生懸命やる。

伊勢神宮の遷宮も担当する
森本錺金具製作所に
伺いました。
(2)

Traditional Craftsman
interview 4
KAZARIKANAGU
Morimoto Yasunosuke
錺金具
4代目 森本 安之助

空間デザインコース 2年
溝部 千花

伊勢神宮の遷宮も担当する「森本錺金具製作所」4代目 森本安之助さんにお話を伺いました。
お雛様や襖の取っ手、寺社仏閣やお城など幅広く金属を手がける錺金具師。
先代から受け継いだ、2000種類以上ある鏨(タガネ)の中から文様に合うものを探し、4つの打つ・1つの彫る工程で繊細な文様を作り上げます。
工房にはティーン カーンと金槌の打つ音が鳴り響いています。

 

(2)_ 不器用な方がいい

信仰が手を通じて形になるんですね。
手仕事の面白さはなんですか。

手仕事は気持ちが入っている。
あったかくて、並んでても威圧感がない。
存在感を主張はするけど。機械で作ったもんがズラって並ぶと息苦しい感じがする。
私は、「この仕事、もう辞めたらぁ!」というのが
5、6回あったんで面白いって域までいくのは大変。
自分が思うように作られへんというのが何回もある。
「そんなんもできひんのは人間じゃない。そんなんもできひんのか」
みたいな感じで先輩や親に言われるんです。
自分を責めたりもあるし、そういう時に上から塩を塗るようなことを言われると
すごい落ち込みました。
それで「もう辞めたらぁ!」てなるんやけど、
その時に自分が思ったのは
「いや、もう1日。もう1日だけ辛抱しよう。
それであかんかったら辞めよう」と思って、
ここまでやってこれた。

誰もが似たような経験をしています
修行というのは、目で見て盗むというのが基本やけど、
今の時代はそんなやり方ではみんな辞めてしまうから、
丁寧に教えてるなぁ。
昔は全く教えない。
教えたら後輩に仕事を取られるでしょ。
やからみんな隠しよったんですよ。
見せてくれへん。
下の者は盗み見して、先輩が帰ったあと道具やらを触って
「これ絶対ええ道具使っとるわ」って、
その道具で作ってみるんですけどやっぱりできひんくて。

自分の目で見て、触って、
という向上心と野心がなければ全く上達できない時代だったんですね。

そうです。
そういう気持ち(向上心や野心)と経験やね。
あとはビビらんこと。
「壊れたらまた作ったらええんや!」ってぐらいの
気持ちで品物に向かうのが大事やと思う。

祇園祭の神輿の修理をさせて頂いた時は、
どの金具もすごい技術で作られていて
修理するんはおっかなびっくりで、
最初はこわこわ触ってたんですけど
「これは思い切ってやらんと仕事にならへんわ」と思って大胆にやった。
するとスムーズに仕事が進むようになった。
でも、やっぱり怖い。
預かる物が国宝とか重要文化財のものやから、
もし万が一何かあったらどうしようと思う。

 

 

小さい頃から先代の仕事を見られていたのは、
森本さんの強みですよね。

教わらなくても受け継いでいる事が沢山あって、これは大きい。
ほとんど教えてもらったことがないんでね。
いつも「親父やったら、先代やったどうするかなぁ」と
いうことを考えて、それを実際にやったら大体上手くいく。
今の人は、ほとんどが大学を出ていて、全く関係ないところからのスタート。
でもかえって何にもかじってない方がいいようにも思う。
下手に手を出してたら変な癖がついてて、それはなかなか抜けない。
そして真面目であること。
不器用な方がいい。
その方が一生懸命やる。
自信があったらなめてかかって来るんです。
そしてそこから伸びない。
これはいろんなことに通じると思います。

 

時代の変化で手仕事に機械の導入がありますが、
その点でメリットとデメ リットを教えてください。

銅を作る技術が上がったことで、
純度が上がり、混ざりもん(不純物)がなくなってます。
液で煮て着色した時に、昔は混ざりもんがあってまだら模様が出たり、
偶然の面白さがあったけど、今は純粋すぎてそういった現象がなくなった。
99.999%の銅ができるようになったからです。
時代の変化で困っていることは材料より、人かなぁ。
人の信仰心が薄れてきている。
昔は神社仏閣の関係のことなら当然のようにお金を出してたんが、
今は「なんで出さなあかんのや」って。
神社仏閣の収入が少なくなって、その関係の仕事が衰退するということに繋がっている。
「屋根は雨漏りしたら修理せなあかんけど、
飾り物は古びてもそれなりに見映えがするから修理しなくてもいい」とか
「修理したいけど先立つ物がないからな」と言われることがある。
それで、安く済む機械で作った物に代わったり。

 

錺金具は伝統や技を守り、
神社仏閣と共にこれからもあり続けますが、
私たちはその伝統の技をお借りして、
新しいものを生み出そうとしています。
KYOTO T5の活動に対してどうお考えですか?

神社仏閣に使われてきた技を、一般のところに使うのは賛成です。
とにかくこういう技術を幅広く知ってもらいたいという思いがあります。
ですからJR西日本の寝台列車「瑞風トワイライトエクスプレス」
インテリアの仕事なんかは、職人みんな大喜びでした。
触って、手造りの良さを確かめてもらえるでしょ。
普段、神社仏閣のものは触ることが出来ないので、
なかなか価値がわかってもらえない。
良さをわかってもらえるというのはとても嬉しいです。

おわり

 

Why do you enjoy working with your hands?

Because handcrafts have heart. It’s very warm and you don’t feel pressure from them, you never feel overwhelmed by their presence. But when I see the line of mass produced products, somehow I feel like I can’t breathe. I wanted to quit very seriously 5 or 6 times in my life. These experiences showed me that it’s not easy to reach the place where you can really enjoy your job. I couldn’t complete a project as I desired so many times. In addition, my masters and my parents said “You’re useless, because you can’t do it!” I was very depressed from those words, especially because they said that when I was already blaming myself so much. So after they said that, I always thought “this is time to quit”. But at the same time, I always said to myself “Let’s try just one more time, just be patient one more day, and then if I can’t do it, then I will quit.” I always thought that way and actually I could keep doing this job until now. I guess so many craftsmen have similar experiences. In my generation, learning by observation was necessary to get basic knowledge to become a master. But if we make the young generation learn the same way, they may quit. Because this observation method is rough. The student isn’t taught anything, they’re expected to teach themselves by what they can gather on the job. Nowdays, masters teach skills to the new generation very gently and carefully. In the past, like in my generation, no one would teach to the new generation at all! The reason why, masters were afraid the young generation would take over their jobs. So masters didn’t share their techniques with other workers. I couldn’t understand how the masters did the job. In the end, we kept trying to steal a look at work and secretly studied their tools after the masters went back home. Because we expected that “They must have used special tools…”. And then we tried to use their tools same way as the masters did, but we still couldn’t figure out how to make the same quality of art.

 

The workers had to have aspiration and ambition to improve their skills in the olden days.

In my experience, when I worked to repair a Mikoshi (a small shrine that people carry on their shoulders) for the Gion festival in Kyoto, I realized how many fine details are on the metalic parts. It was clear that these were made by a very skilled craftman. I was really afraid to make a mistake on it. So I dealt with those parts very very carefully. But at some point, I realized that I can’t progress in this job if I’m afraid to make a mistake. After that, I began to challenge myself in my work and actually things went smoothly. But even now, I’m still afraid to make a mistake or break something, especially national treasures and important assets.

But I think you’ve got an advantage in skill because you could watch the older generation working in front of you since when you were a child, right? Most of the time, things go well this way.

Most of the time, things go well this way. But the young generation is facing a different situation these days. They usually go to university and after graduating, they enter some company and start a different career from what they learned in university. So if they enter the Kazarikanagu industry, they start without any prior knowledge. But actually I think this innocent mind is important. If someone has work experience, they’ve already got some work habits that are difficult to forget. Honesty is important too. When someone lacks skills, they should work hard to improve themselves. When someone is too confident, they take the job lightly and do the job halfway.They never improve their skills. This mentality isn’t only for our job, for anything I can say the same thing.

 

Could you tell us about the advantages and disadvantages of machinery that’s been introduced into the handcrafts industry?

Today, bronze smelting is very advanced, the purity of bronze is quite high. In olden times, there were impurities and it made some unexpected patterns. Those were interesting accidents. But after introducing machines, that kind of phenomenon doesn’t happen anymore, because now we can make 99.999% pure bronze. Now its easier to find materials like bronze than to find new workers. I think people don’t worship the Gods or Buddha or aren’t interested in that anymore. People used to spend more money for religious things. But no one spends money on it today, people’s mentalities are “Why do I have to?”. For shrines and temples, income has been decreasing because people don’t care much about religious things anymore. So many related jobs have been lost for that reason. Today, people say that “When the roof leaks, we need to fix it”. But, if some decorative parts fall apart, they’ll say “it’s doesn’t need to be fixed because it’s still looking good even if it got a bit older”. Or they might say “I would like to repair Kazarikanazu parts but I don’t have the money for it…”. So what they do is buy some cheap stuff as a compromise.

We believe that the skills and traditions of Kazarikanagu will continue someway. What do you think of our KYOTO T5 movement where we create new products with old traditions?

That’s a good idea that you guys use some old traditions to make new things in a different way. I want our techniques to be known more widely. We made some interior decorations for a JR sleeper train called “Mizukaze Twilight Express” with Kazarikanagu. Our craftsmen were so pleased and happy with that job because people can see and touch our crafts and understand the quality of handmade crafts. Usually religous crafts can’t be touched, so we are very happy that people can understand what genuine crafts are.